Asistivna tehnologija u vrtićima

Radite s predškolcima koji imaju jezično-govorne teškoće, poremećaje iz spektra autizma ili motoričke poteškoće, a ne znate kako biste im pomogli?

Želite snažnog saveznika u radu s djecom s teškoćama koji će pomoći srušiti komunikacijske barijere s kojima se svakodnevno susrećete?

Asistivna tehnologija i potpomognuta komunikacija su vaš odgovor

Rad s djecom predškolske dobi može predstavljati veliki izazov, a taj izazov postaje veći ako se radi o radu s djecom s razvojnim teškoćama. Od velike je važnosti s rehabilitacijom krenuti na vrijeme. Važnost rane intervencije davno je prepoznata, a dobrobiti pravovremenog tretmana teškoća su neograničene.

Ponekad tradicionalne logopedske i rehabilitacijske metode nisu dovoljne i u radu vam se pokazuje potreba za dodatnom pomoći modernih tehnologija. Asistivna tehnologija odgojiteljima i stručnjacima nudi dodatna rješenja i pomoć u praktičnom radu s djecom s teškoćama, a djeci nudi olakšano učenje i razvoj vještina te je medij za potpomognutu komunikaciju.

Drugim riječima, asistivna tehnologija djeci daje priliku da izraze svoje osjećaje i potrebe, a odgojiteljima i stručnjacima priliku da te osjećaje i potrebe čuju.

Prvi komunikatori – s čim je najbolje početi?

Početak korištenja komunikatora za potpomognutu komunikaciju ovisit će o individualnim potrebama i mogućnostima djece s kojom radite. Biranje prvog komunikatora radi se na temelju procjene korisnikovih kognitivnih i motoričkih sposobnosti. Prema tome, nekoj djeci će za početak biti dovoljan jednostavan komunikator, što se u praktičnom iskustvu pokazalo kao najčešći odabir, dok će drugoj djeci trebati napredniji komunikatori. Neka djeca će moći komunikatorom upravljati direktnim dodirom svojih prstiju, dok će drugoj djeci, s motoričkim teškoćama, trebati olakšati i upravljanje komunikatorom – pomoću sklopki ili uređaja za upravljanje pogledom.

Kada se radi o djetetu čije razvijanje komunikacijskih i spoznajnih vještina tek počinje, iz našeg iskustva u radu s vrtićima i predškolskom djecom s teškoćama najbolje je početi s jednostavnim komunikatorima.

BIGmack i LITTLEmack komunikatori dolaze u obliku velike tipke čiji pritisak aktivira reprodukciju glasovne poruke. Njihove karakteristike se također granaju na jednostavnije i naprednije. Prvi BIGmack ili LITTLEmack komunikatori imat će manje razina snimanja poruka, kraće ukupno vrijeme snimanja te jedan način rada dok će naprednije verzije podizati broj mogućnosti i načina rada s ovim jednostavnim komunikatorom. BIGmack komunikatori imaju tipku većeg promjera za djecu čija motorička preciznost je manja, dok će LITTLEmack komunikatori odgovarati djeci čije su vještine grube motorike bolje.

Interaktivni zid je jednostavni komunikator u obliku 30 polja unutar kojih možete umetnuti slike za vizualnu podršku te jednostavno snimiti poruke u trajanju do 20 sekundi. Praktičan je za upotrebu i možete ga izložiti u bilo kojoj prostoriji i na bilo kojem zidu vaše prostorije. Odgojitelji i stručnjaci ga vole upravo zbog jednostavnosti i neograničenih mogućnosti koje nudi. Iskoristite ga za učenje abecede, brojeva, za izradu tjednih ili dnevnih rasporeda za djecu s poremećajima iz spektra autizma, za prepoznavanje tekstura i predmeta za djecu s oštećenjem vida ili za uparivanje pojmova. Izradu popratne vizualne podrške za interaktivni zid, ali i sve jednostavne komunikatore dodatno će olakšati program Boardmaker čije će vam opcije omogućiti nove predloške za razne aktivnosti u tren oka.

Interaktivni zid je odličan alat i za rad s predškolskom djecom bez teškoća koji omogućava lakše i zanimljivije učenje i razvoj spoznajnih vještina.

Za praktične savjete korištenja BIGmack i LITTLEmack komunikatora, interaktivnog zida i sličnih jednostavnih komunikatora pogledajte naš priručnik s igrama za predškolce uz pomoć asistivne tehnologije.

Učenje čitanja i pisanja korištenjem računalne tipkovnice

Naše iskustvo pokazuje da djeca sve više vole učiti koristeći računala. Ponekad je potrebno tradicionalnim metodama učenja dodati i pomoć moderne tehnologije za još uspješnije i zabavnije učenje.

Jedan od alata koji omogućava inovativniji i sveobuhvatniji pristup učenju je i ABC Maestro program. To je pedagoško-rehabilitacijski program za učenje čitanja i pisanja koje se odvija paralelno s učenjem korištenja tipkovnice. ABC Maestro je primarno namijenjen djeci s teškoćama koja uče čitati, pisati i koristiti tipkovnicu, ali ga mogu koristiti sva djeca vrtićkog uzrasta koja tek upoznaju slova i brojeve.

ABC Maestro postao je hit među djecom predškolske dobi!

ABC Maestro se savršeno podudara s Clevy tipkovnicom. To je tipkovnica koja svojim karakteristikama (uvećane tipke, pametan raspored slova i odabir boja, blokiranje ponavljanja znakova) omogućava pristup i učenje putem korištenja računala i djeci s motoričkim teškoćama.

Učenje kroz igru

Nakon brojnih igraonica asistivne tehnologije koje smo održali diljem Hrvatske, određeni uređaji za učenje kroz igru su se pokazali kao najzanimljiviji i djeci i odgojiteljima. Prvenstveno se radi o BeamZ uređaju. BeamZ je interaktivni glazbeni sustav s laserskim zrakama koji i uz najmanji pokret osobe koja ga svira proizvodi najrazličitije zvukove i glazbu. Omogućava korisnicima svih motoričkih i kognitivnih sposobnosti reprodukciju glazbe pomoću stotina glazbenih instrumenata te ga djeca jednostavno obožavaju!

Izvor: web stranica Dječjeg vrtića Radost Novska

Kako koristiti Beamz u svrhu poticanja razvoja spoznajnih i motoričkih vještina pogledajte u našem priručniku igara za predškolce.

Beamz nije jedini uređaj koji je mamio osmijeh na lice svih polaznika igraonica asistivne tehnologije u vrtićima. Igračke na upravljanje sklopkom poput stroja za balončiće od sapunice i medvjedića koji se skriva iza dekice su igračke koje su aktivnosti rada s djecom predškolskog uzrasta dodatno obogatile i učinile još zanimljivijima i uspješnijima. Također, omogućuju djeci s motoričkim teškoćama izravno sudjelovanje u aktivnostima zbog jednostavnog upravljanja sklopkom. Ove igračke možete koristiti samostalno za razvoj socijalnih i spoznajnih i učenje svakodnevnih vještina (medvjedić koji pere zube), ali ih možete uključiti i kao dio kompleksnijih razvojnih aktivnosti, odnosno kao sredstvo dodatne motivacije. Potražite savjete u našem priručniku igara za predškolce.

Izvor: web stranica Dječjeg vrtića Radost Novska

 

Za više informacija slobodno nam se javite na info@eglas.hr ili nam pošaljite poruku klikom na "Pošaljite upit".